Zespół Instrumentów Dawnych ARS NOVA

 

Recenzje

Ci muzycy grający i śpiewający — jak za dawnych, odległych czasów — pod kierunkiem Jacka Urbaniaka, fanatyka muzyki dawnej i najdawniejszej, bo tym razem aż średniowiecznej, w piwnicy zamkowej potrafili stworzyć klimat autentycznego wydarzenia.

Życie Warszawy, Jan Weber

Charakterystyczne ascetyczne brzmienie instrumentów dawnych zadziwiająco dobrze korespondowało z głosem solisty (Andrzeja Hiolskiego), wzmacniając dodatkowo świat dźwiękowy dobrze znanych nam kolęd...

Rzeszów Nowiny. Anna Wiślińska

Czy można dzisiaj fascynować się muzyką skomponowaną w Polsce ponad sześćset lat temu? I dostrzegać w niej nie zabytek, ale żywe źródło estetycznych doznań? Po wysłuchaniu płyty (Bogurodzica) Jacka Urbaniaka i zespołu muzyki dawnej Ars Nova podobne wątpliwości należy odłożyć na bok...

Nowe Państwo , Wojciech Wencel

Koncert zespołu Ars Nova — wydarzeniem muzycznym... Wczoraj wspaniale zabrzmiały zwłaszcza utwory Mikołaj z Radomia, soliści: Anna Mikołajczyk oraz Krzysztof Owczynik i Cezary Szyfman oraz instrumentaliści... stworzyli swą muzyką w sakralnym wnętrzu niezwykły klimat.

Gazeta Poznańska, Romana Brzezińska

W XIX-wiecznym repertuarze z powodzeniem zaprezentowała się Ars Nova, zespół znany zwłaszcza z wykonawstwa muzyki XIII-XVI wieku. Melodie ludowe i dzieła fortepianowe Chopina (fragmenty nokturnów op. 55 nr 1 i op. 15 nr 1) zaaranżowane na zespół instrumentów dawnych, uzyskały zupełnie nową jakość brzmieniową.

Gazeta Wyborcza, Stołeczna, MAG

Głos Apolonii Nowak spleciony z brzmieniem starych instrumentów to diament w pięknej oprawie... Duma polonezów, zwiewne taneczne rytmy wycyzelowane przez instrumentalistów — to wszystko każe naszym myślom kierować się ku przeszłości, rozbudza wyobraźnię, zachwyca.

Klasyka, Wojciech Ossowski

Z solistką (Jadwigą Teresą Stępień) świetnie współpracuje zespół Ars Nova. Jacek Urbaniak, autor opracowania większości utworów ozdobił je pięknymi brzmieniami. I tak powstała niezwykle stylowa, naprawdę bardzo piękna płyta (Pieśni Sefardyjskie).

Rzeczpospolita, Jacek Marczyński

Oczarował mnie natomiast w pełni, i nie tylko mnie, cykl wybranych Cantigas de Santa Maria Alfonsa X Mądrego... w interpretacji zespołu Ars Nova prowadzonego przez Jacka Urbaniaka... To rzeczywiście imponujące, że doczekaliśmy się wspaniałych kreacji dzieł średniowiecza, które mogą się równać z osiągnięciami światowej czołówki.

Ruch Muzyczny, Krzysztof Lipka

W Cantigas w Filharmonii Narodowej stworzyli zupełnie odmienny obraz dźwiękowy, pełen subtelnych niuansów brzmieniowych, troskliwie dobieranych barw instrumentalnych, harmonizujących z klimatem wyrazowym poszczególnych pieśni. Wspomnieć trzeba brawurowe solówki lutnisty Marcina Zalewskiego, przywodzące często na myśl hiszpański idiom melodyczno-rytmiczny, świetne improwizacje Jacka Urbaniaka i Ryszarda Borowskiego (flety proste) czy interesujące interludia Michała Straszewskiego grającego na rebeku.

Ruch Muzyczny , Ewa Obniska

Wykonanie dzieł Radomskiego wypada tutaj znakomicie... Najbardziej przekonujący jest Mariusz Gebel, którego szlachetny kontratenor nadaje uroku prowadzonym frazom, czyni je lekkimi, subtelnymi, kreowanymi ze swobodą, ale i wyraźnym, wręcz matematycznym rygorem... Opracowania instrumentalne przynoszą również sporo radości. Nagranie dzieł wszystkich Mikołaja z Radomia uznać należy za ważne wydarzenie fonograficzne i punkt odniesienia wszystkich przyszłych rejestracji tego materiału.

Ruch Muzyczny, Jacek Hawryluk

Nach einem hektischen Arbeitstag war das Konzert in der vollbesetzten Kirche Balsam fur Ohr und Sele. Aber auch die Augen kamen nicht zu kurz...

Der neue Tag, Oberpfalz, RFN

Das Ensemble Ars Nova musiziert mit grosser Spielfreude und Inbrunst und sehr virtuos. Die geringentechnischen Mangel fallen dabei nicht ins Gewicht. Die Sanger haben nicht die Souveranitat und Muhelosigkeit, die man von Westeuropern gewohnt ist. Aber die Intensitat und dunkle Farbung ihrer Stimmen ist faszinierend. Einweiteres Plus der Aufnahme ist die variable Verwendung duplierender Instrumente und vokal-instrumentaler Mischbesetzungen... Eine Entdeckung in jeder Beziehung.

Alte Musik Aktuell, RFN, Felix Loy

Was den funf Instrumentalisten und den beiden Sangern um Jacek Urbaniak dabei programmatisch ein Anliegen war, das kam auch in ihrer ganz unaffektierten Interpretation zum Ausdruck: Den Texten des 13. und 14. Jh. traten die Musiker so behutsam wie moglich entgegen, ihre Virtuositat auf dem bunten Instrumentarium — hervorzuheben die Streicherin Agata Sapiecha — trumpfte nie auf, sondern blieb intim, und nur das war der Art des beschaulichen Programms angemessen.

Kleine Zeitung, Graz, Austria, Mathius Huber

Bij de interessante nieuwkomers kan in de eerste plaats het enige Poolse ensemble voor oude muziek worden genoemd, Ars Nova Warschau. Met goed klinkende Poolse kopieen van oude instrumenten brachten zij op een heel pure wizje onder meer een programma van mooie 15e eeuwse Poolse kerkmuziek.

Het Binnenhof, Utrecht, Holandia, Erik Besier

Oceniając to nagranie (El Llibre Vermell) nie musimy stosować żadnej taryfy ulgowej; stopień wniknięcia w aurę tej specyficznej, częścią plebejskiej muzyki jesieni średniowiecza jest maksymalny — u wszystkich muzyków śpiewających i grających na instrumentach... Mniemam też, że osobowość muzyczna szefa zespołu działa tak inspirując i ożywczo na doskonałych muzyków. Dzięki sile jego wyobraźni otrzymujemy coś więcej niż tylko wykonania średniowiecznych pieśni i tańców, mianowicie obrazy muzyczno-poetyckie barwne, sugestywne wizje idących i modlących się pielgrzymów. Interpretacja muzyki — dźwięku i słowa — jest doskonała, a zarazem nie "przeperfekcjonizowana", tj. z dużym marginesem improwizacyjnej swobody, z umyślnymi szorstkościami — w śpiewie, grze, dosadnościach rytmu, dzięki czemu płyta stanowi swego rodzaju potencjalny teatr wyobraźni.

Ruch Muzyczny, Bohdan Pociej

Prezioso fascino dei canti medievali. Applaudito un complesso polacco a Monrupino... Un richiamo assai forte per i cultori musicali che ben di rado hanno l'occasione di ascoltare dal vivo il complesso e afascinante mondo della musica medievale e che hanno accolto con applausi molti calorosi le accurate e vivaci esecuzioni degli ospiti polacchi, forniti di belle voci e di uno strumentario ricco e colorito ma sopratutto di fresca e coinvolgente communicativa.

Messagero Veneto, Co. M

Można z całą pewnością powiedzieć, że moskiewski koncert zespołu Ars Nova potwierdził celność koncepcji artystycznej... zakładającej konieczną obecność w niej wyrazistego nastroju, barwy i upływającego powoli czasu, wypełnionego bez reszty istotną treścią muzyczną.

Ruch Muzyczny, Barbara Brzezińska

Instrumentalists, led by director Jacek Urbaniak, feature trombones in felicitous combination with an early oboe, fiddles, lute and so on, and they were joined in vocal works by Petrus de Grudziadz and Gilles Binchois by baritone Cezary Szyfman and a counter tenor with a truly etheral voice, Dariusz Paradowski.

The Herald, Glasgow, Wilma Paterson

La veritable decouverte, la plus importante sans doute, reside ici dans celle de musiciens, chanteurs et instrumentistes, de l'ensemble Ars Nova de Varsovie, auxquels Jacek Urbaniak insuffle un enthousiasme irresistible, le permettant d'atteindre une perfection quasi absolue.

Compact, Paris, Novembre, Jacques Di Vanni

A muzyka... Wykonana bezbłędnie i z wirtuozerią, z uczuciem, zamiłowaniem. Zabytki kultury muzycznej grane na zabytkowych instrumentach w zabytkowym kościele farnym brzmiały zdumiewająco – były harmonią czasu, bowiem czas zawisł w słuchaniu o bitwie grunwaldzkiej i śmierci króla Zygmunta. Koncert kameralny, bez nagłośnienia (zarówno dosłownego jak i medialnego), jedynym zadęciem było dmuchanie w róg i flety, lecz to właśnie robiło zachwycające wrażenie. Każdy z muzyków Ars Nova jest solistą grającym wespół. Mam na myśli kunszt wykonania, harmonię, emocje. Miękkie, aksamitne dźwięki przywodzące na myśl renesansowe kotary i suknie dam. Fanfary na cześć rycerstwa grunwaldzkiego (zapis z 1420 roku, więc możliwe, że bliski prawdy bitewnej z 1410), „Bogurodzica” ściskająca serce. Wyśpiewanie wszystkich zasług potężnego Zygmunta przywiodło na myśl analogię do współczesnych środków przekazu. Tym sposobem koncert był nie tylko muzyką, ale i historią i refleksją i przede wszystkim wytchnieniem.
Szczere wyrazy uznania kierujemy do wszystkich Muzyków, których mamy nadzieję jeszcze usłyszeć w Kazimierzu. Osobne i wielkie podziękowania zaś — do założyciela i lidera zespołu, Pana Jacka Urbaniaka.

www.kazimierzacy.com.pl

 



z