Zespół Instrumentów Dawnych ARS NOVA

 
 

MUZYKA U ŚWIĘTEJ KATARZYNY
12 marca – 11 czerwca 2017 r.

Nadchodzą Święta

 

Nadchodzą Święta

Nadchodzą Święta

 

Fin’ amor

Fin’ amor

 

XX Festiwal im. Mikołaja z Radomia
Koncert inauguracyjny
17 października 2016 r., godz. 19.00

plakat - św. Katarzyna 2016

 

XIII Edycja Festiwalu Mazowsze w Koronie
9 października 2016, godz. 17.00

plakat - św. Katarzyna 2016

 

MUZYKA U ŚWIĘTEJ KATARZYNY
18 września – 26 grudnia 2016 r.

plakat - św. Katarzyna 2016

 

XIII Festiwal Pieśni Kompozytorów Polskich
19 czerwca 2016 r. o godz. 19.00

Wilanów 2016 - plakat

8 maja 2016 r., godz. 18
Zamek Królewski w Warszawie

XXX Warszawskie Spotkania Muzyczne
Muzyka dawna i współczesna na instrumenty dawne

program koncertu zespołu Ars Nova

Program koncertu zespołu Ars Nova

Program składa się z rozrywkowej i patriotycznej muzyki polskiego renesansu: tańców z Tabulatury Jana z Lublina (1540 r.) oraz pieśni Krzysztofa Klabona i Stanisława Grochowskiego (1588 r.) , gloryfikujących zwycięstwo wojsk polskich pod wodzą hetmana Jana Zamoyskiego, w bitwie pod Byczyną. Utworom renesansowym towarzyszą kompozycje współczesne Sebastiana Krajewskiego i Krzysztof Owczynika.

Zespół Ars Nova wystąpił na Warszawskich Spotkaniach Muzycznych w latach 1986, 1987, 1990, 1993, 1995, 1998 i 2002 wykonując skomponowane dla nas utwory: Edwarda Sielickiego, Krzysztofa Baculewskiego, Rafała Stradomskiego, Jana Fotka, Zbigniewa Wiszniewskiego, Bernadetty Matuszczak, Ryszarda Szeremety, a także utwory Juliusza Łuciuka, Tadeusza Bairda, Pawła Szymanskiego. Zespół nagrał dla Polskiego Radia utwory Kazimierza Serockiego, Witolda Lutosławskiego, Zygmunta Krauzego, Augustyna Blocha, Piotra Mossa, a dla telewizji polskiej balet Wybraniec z muzyka Krzysztofa Knittla. Wykonywaliśmy także utwory współczesne Rafała Augustyna, Macieja Prochaski, Filipa Frydrysiaka, Sebastiana Krajewskiego, Pawła Mykietyna, Sławomira Czarneckiego, Romana Maciejewskiego, Karola Szymanowskiego i utwory członków zespołu – Krzysztofa Owczynika i Jacka Urbaniaka.
Kompozycje współczesne zawsze zestawiane były na koncercie z utworami dawnych epok, co odpowiadało oryginalnej formule Spotkań.
Kompozytorzy żyjacy teraz stawali do trudnej konfrontacji ze swymi kolegami sprzed setek lat. Zetknięcie się z zespołem instrumentów dawnych wymuszało na nich skierowanie uwagi na znaki przeszłosci. Taka konfrontacja nieraz dawała piękne rezultaty.
Ars Nova należy do nielicznych zespołów muzyki dawnej, które wkraczają w tak odległe czasowo rejony : średniowiecze, renesans, współczesność. Jest tak dlatego, że muzycy zespołu otwarci są na różnorodność i znajdują przyjemność w kreowaniu dzwięku. Liczne wykonania muzyki współczesnej spowodowały, że członkowie zespołu – Krzysztof Owczynik i Jacek Urbaniak zaczęli komponować dla Ars Nova. Z początku były to opracowania utworów średniowiecznych i renesansowych, później coraz bardziej samodzielne ich warianty, i wreszcie pełne kompozycje. W historii muzyki znane są setki utworów inspirowanych muzyką dawną. Jest ona niekończącym się źródłem inspiracji, podobnie jak muzyka ludowa.
Dzięki Warszawskim Spotkaniom Muzycznym ten ważny aspekt twórczości muzycznej mógł zaistnieć w Warszawie.

Jacek Urbaniak

Monika Stefaniak – dyrygent, teoretyk muzyki, pedagog.
Studiowała dyrygenturę w Akademii Muzycznej w Poznaniu i w Konserwatorium w St. Petersburgu. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, gdzie wykładowcami byli m.in. Peter Eötvös, Sir Colin Davis, Helmuth Rilling, Jerzy Salwarowski, Gabriel Chmura. W 2008 roku obroniła doktorat w dziedzinie dyrygentury w Akademii Muzycznej w Krakowie. We 2011 otrzymała Nagrode Publiczności na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Kiszyniowie (Mołdawia).
Koncertowała z orkiestrami w kraju i zagranicą, m.in. z Kongresową Orkiestrą Symfoniczną w Sankt Petersburgu, Orkiestrą Festiwalową w Catanii, Divertimento Ensemble, Orkiestrą Opery Bałtyckiej, Polską Filharmonią Kameralną, Filharmonią Czestochowską, Filharmonią Szczecinską, Filharmonią Kaliską, Słupską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Od 2005 do 2009 roku była Dyrektorem Artystycznym Gdyńskiej Orkiestry Symfonicznej. W latach 2005-2007 pracowała na stanowisku Dyrygenta-Asystenta w Państwowej Operze Bałtyckiej, a od 2007 do 2009 była Dyrektorem Artystycznym Sinfonietty Gedanensis - orkiestry Szkoły Muzycznej w Gdańsku.
Jest stypendystką Ministra Kultury dla wyróżniających się polskich artystów młodego pokolenia Młoda Polska. Otrzymała także stypendium rządu włoskiego na kursy mistrzowskie w Accademia Musicale Chigiana w Sienie w 2005 roku.
Od 2008 jest wykładowcą w Katedrze Dyrygentury Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Michał Sławecki - absolwent Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Artura Stefanowicza. Jako student zadebiutował w Zemście nietoperza J. Straussa śpiewając partiœ Księcia Orlofsky’ego w Operze na Zamku w Szczecinie, w Koronacji Poppei Monteverdiego w roli Nerona w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie. Występował również w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii w Szczecinie, Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Operze Śląskiej w Bytomiu, Teatrze Polskim w Warszawie, Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, Operze Nova w Bydgoszczy, Teatru Manoel na Malcie. Koncertował także na Litwie, Łotwie, we Włoszech, Francji, w Niemczech, Grecji, Austrii, Kazachstanie, Serbii oraz RPA. W swoim repertuarze koncertowym ma liczne dzieła od muzyki barokowej po muzykę współczesną. Jego repertuar operowy obejmuje takie utwory, jak Dydona i Eneasz Purcella (Czarownica), Juliusz Cezar Händla (Sekstus), Zemsta nietoperza J. Straussa (Ksiaże Orlofsky), Koronacja Poppei Monteverdiego (Neron), Rinaldo Händla (Rinaldo), Agrippina Händla (Neron), Orfeusz i Eurydyka Glucka (Anioł) Wesele Figara Mozarta (Cherubin), Voyager Kupczaka (Voyager). Uczestniczył w wielu kursach wokalnych, doskonaląc swoje umiejętności z takimi artystami, jak Paul Esswood, Michael Chance, James Oxley, Jadwiga Rappé, Anna Radziejewska, Olga Pasiecznik. Współpracuje z wybitnymi polskimi kompozytorami. Utwory Pawła Mykietyna (Shakespeare’s Sonnets) śpiewał m.in. w Rzymie (Corso Polonia/X Edizione del Fesival delle Arti Unite), na Malcie (Teatru Manoel/Concert of Polish Contemporary Music Masters), we Fryburgu (Post Fine Arts), we Lwowie (XVII International Contemporary Music Festival) w RPA (National Arts Festiwal 2015), brał udział w prawykonaniach: Missy Assumptionis Bartosza Chajdeckiego z Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcja Piotra Sułkowskiego (Gdańsk) i Golgoty Polskiej Andrzeja Zaryckiego (rejestracja TVP), a także wykonywał utwory Macieja Zielińskiego podczas koncertu Kolęda Nova z towarzyszeniem orkiestry AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia (rejestracja TVP). Michał Sławecki zrealizował też wiele nagrań CD, radiowych oraz telewizyjnych.

Krzysztof Klabon (ur. ok. 1550 prawdopodobnie w Królewcu zm. 1616 lub później) – polski kompozytor, lutnista, śpiewak. Początkowo chłopiec - śpiewak na dworze Zygmunta Augusta, 6 stycznia 1565 r. został instrumentalistą, wykonując utwory lutniowe na uroczystościach dworskich. W 1576 został oficjalnie mianowany kierownikiem kapeli dworskiej, 1596 zastąpiony przez Luca Marenzio, ponownie na stanowisku od 1598 do 1601. Musiał byc jednym z najlepszych muzyków na dworze; dwukrotnie wyjeżdżał z królem Zygmuntem III Wazą do Szwecji, śpiewał także z towarzyszeniem instrumentu na dwóch weselach Zygmunta III, na uroczystości z okazji zdobycia Smoleńska (1611), na weselu Jana Zamoyskiego z Gryzeldą Batorówną (1583). Ostatni zapisek dotyczący Klabona pochodzi z 31 października 1616 r.

Wikipedia

Sebastian Krajewski urodził się w roku 1975 w Warszawie.
W 1999 r. ukończył kompozycję pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Studia kontynuował w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie w 2000 roku uzyskał dyplom w klasie Matthew Kinga.
Współpracował z takimi zespołami jak Ars Nova, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Płocka Orkiestra Symfoniczna, Polska Orkiestra Radiowa, Polska Sinfonietta, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej, The Vellinger Quartet, Warsaw Camerata.
Ukończył Pieśni Bilitis Romana Maciejewskiego.
Mieszka i pracuje w Warszawie jako niezależny kompozytor muzyki poważnej i filmowej. W swojej muzyce odnosi się do rozmaitych tradycji i dawnych stylów, świadomie unikajac rozwiązań nowoczesnych, konceptualnych.


 

MUZYKA U ŚWIĘTEJ KATARZYNY
20 marca – 15 sierpnia 2016 r.

plakat - św. Katarzyna 2016

 

KONCERT KOLĘD
polskich i francuskich
27 grudnia 2015 r.

plakat - Kolędy 2015

 

MUZYKA U ŚWIĘTEJ KATARZYNY
18 października – 27 grudnia 2015 r.

plakat - św. Katarzyna 2015

 

XIII Międzynarodowy Festwal Muzyki Dawnej
we Lwowie

plakat - XIII Międzynarodowy festiwal muzyki dawnej we Lwowie

 

Muzyka Dawnej Warszawy

plakat - Muzyka Dawnej Warszawy 2015
Program koncertu do pobrania — Pobierz PDF

 

AKADEMIA BAZYLIKA
Pieśni Cypriana Bazylika, XVI w.

plakat - Akademia Bazylika 2015

 

MUZYKA U ŚWIĘTEJ KATARZYNY
22 marca – 15 sierpnia 2015 r.

plakat - św. Katarzyna 2015

 

MALI I DUZI
koncert z okazji Święta Niepodległości

plakat - Mali i Duzi 11 listopada 2014

 

MUZYKA U ŚWIĘTEJ KATARZYNY
26 października – 28 grudnia 2014 r.

plakat - św. Katarzyna 2014

Sobota 13 września 2014 r. , godz. 16.30
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
Warszawa , ul. Elektoralna 12
wstęp wolny

Dzwonki polifoniczne, czy monofoniczne ?
Koncert z cyklu Mali i Duzi

Muzyczne spotkanie muzykującej młodzieży zespołu Euterpe z Gdyni, z doświadczonymi wykonawcami warszawskiego zespołu Ars Nova. Muzyka europejskiego średniowiecza, baroku i współczesności, na instrumenty dawne. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: co do nas lepiej trafia ? Średniowieczna monofonia, czy młodsza od niej polifonia?

część I

program

Anonim, XV w.

Jacobsruf

Anononim, XV w., z rękopisu Jana z Jasiennej

Da Domine colere

Antyfonarz gnieźnieński, XV w.

Sanctus lugens Albertus

Anonim, XII w.

Verbum patris humanatur

Anonim, XV w., z rękopisu Jana z Jasiennej

Progenie ex paganica

Anonim, XIV w.

In Pro (estampida)

Anonim, ok. 1500 r., z Kodeks Specjalnik

Ave Regina celorum

Anonim, XIV w.

La septime estampie real

Alfonso X el Sabio, XIII w. Hiszpania — Cantiga de Santa Maria nr. 353

Quen a omagen da Virgen

Piotr z Grudziądza, XV w.

Presulem ephebeatum

Piotr z Grudziądza, XV w.

Presulis eminenciam

Alfonso X el Sabio, XIII w. Hiszpania — Cantiga de Santa Maria nr. 7

Santa Maria amar

Anonim, XV w., z rękopisu Biblioteki Krasińskich

Bez tytułu

Alfonso X el Sabio, XIII w. Hiszpania — Cantiga de Santa Maria nr. 166

Como poden per sas culpas

Anonim, XIV w.

Principio di virtu (estampida)

wykonawcy

Zespół Euterpe
Martyna Grabowska — fidel, rebec, citola
Justyna Makuła — śpiew
Weronika Blautenberg — flety proste, portatyw
Natalia Blautenberg — fidel, tubmaryna, harfa, lira korbowa
Eliza Fronszczyk — viola, fidel, citola
Klaudia Brzezińska — perkusja
Filip Zieliński — citola, cymbały
Barbara Czypul — kierowniczka artystyczna,
instruktorka zespołu

Zespół Euterpe działa od 2006 roku w Młodzieżowym Domu Kultury w Gdyni. Jego twórczynią i kierowniczką jest Barbara Czypul. Członkami zespołu są licealiści i studenci z Gdyni. Zespół wykonuje muzykę od wczesnego średniowiecza do jego schyłku. Młodzi muzycy z wielką pasją dokonują twórczych, ale i wiernych interpretacji utworów muzyki świeckiej oraz sakralnej w oparciu o wiedzę na temat historycznych technik wykonawczych. Zespół gra na replikach dawnych instrumentów, których twórcą jest były, wieloletni uczestnik zespołów muzyki średniowiecznej Erato i Euterpe — Tomasz Czypul. Zespół corocznie bierze udział w ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach muzyki dawnej. Jest laureatem czterech złotych Harf Eola oraz Grand Prix (2012 r.) Ogólnopolskiego Festiwalu Schola Cantorum w Kaliszu. Euterpe jest również wielokrotnym laureatem Międzynarodowego Festiwalu Kultury Dawnej w Malborku. W lutym 2008 roku zespół wystąpił w Filharmonii Monachijskiej w ramach koncertu „Razem we wspólnej Europie”. W lipcu 2008 roku brał udział w koncercie „Targi Przyjaźni” w mieście Kunda w Estonii, organizowanym w ramach współpracy miast nadbałtyckich. W sierpniu 2012 roku zespół koncertował w ramach festiwalu Forum Musicum we Wrocławiu. Na Międzynarodowym Festiwalu Muzykującej Młodzieży "BIM" 2013 zespół został wyróżniony nagrodą specjalną za najlepsze wykonanie utworów kompozytorów polskich.

część II

program

Marcin Mielczewski, XVII w.

Canzona terza, a tre.

William Corbett, XVIII w., Londyn

Sonata triowa F-dur nr. 6,
na 2 flety proste i Basso continuo.
Części:
Preludio — Largo, Fuga — Allegro, Adagio, Giga–Fuga — Allegro.

Jacek Urbaniak, 2014 r.

Sonata triowa „Szła” na flet prosty, skrzypce, Basso continuo,
z motywami popularnej piosenki dziecięcej.
Części:
Moderato, Andante, Vivace — Allegro

Bartłomiej Pękiel – XVII w.

Canon

Krzysztof Owczynik, 2014 r

Adagio i fuga na zespół kameralny

wykonawcy

Zespół Ars Nova
Joanna Morska — skrzypce
Mirosław Feldgebel — klawesyn
Joanna Nogal — fidel, altówka
Paweł Zalewski — viola da gamba
Krzysztof Owczynik — flety proste, kierownik zespołu
Jacek Urbaniak — flety proste, kierownik zespołu

Po koncercie zapraszamy na spotkanie przy herbacie, z udziałem wykonawców i publiczności. Prowadzimy rozmowę o muzyce i prezentację oryginalnych instrumentów.

Czas trwania koncertu: część I — 40 minut, przerwa — 15 minut, część II — 40 minut, spotkanie po koncercie — 50 minut. Wstęp wolny.


24 sierpnia 2014, godz. 19.00
Zamek Królewski w Warszawie
Arkady Kubickiego
wstęp wolny

Muzyka Zamku Królewskiego
tańce i pieśni czasów Adama Jarzębskiego

program

Marcin Mielczewski (? – 1651)

Canzona terza a 3

Anonim, XVII w.

Kędykolwiek teraz jesteś

Marco Scacchi (c.1600 – c.1681)

Vobis datum est
(wersja instrumentalna)

Bartłomiej Pekiel (? – 1670?)

Canon (Tres canones simul cantantur)
Canon (Aliud. Sex vocibus)

Anonim, XVII w.

Jescze słońce promięni swoich nie straciło

Anonim, Vietoris Codex (ok. 1658 r.)

tańce: Chodzony i Cenar

W/g. Tabulatury Waisseliusza, 1591 r.

Taniec Most

Anonim, XVII w.,
sł. A. Lewandowic–Strzeżowczyk

Służyłem ja tobie

Tabulatura Fuhrmana, 1615 r.

Taniec Volta Polonica

Wg Tabulatury Waisseliusa,1598 r.

Taniec Goniony

Anonim, XVII w.,
sł. A. Lewandowic–Strzeżowczyk

Dobranoc ci Anusieńku

Adam Jarzębski (ok. 1590 – pocz. 1649)

Tamburetta

wykonawcy

Ewelina Siedlecka–Kosińska — sopran
Joanna Lichorowicz — taniec
Sławomir Greś — taniec

Zespół Ars Nova
Agnieszka Obst — skrzypce
Joanna Nogal — altówka
Piotr Zalewski — viola da gamba
Paweł Zalewski — viola da gamba
Piotr Wawreniuk — puzon
Robert Krajewski — puzon
Krzysztof Owczynik — flety, krzywuły,
kierownik artystyczny


21 czerwca, godz. 16.00
Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego
Białystok, ul. Świętojańska 17

Koncert Zespołu ARS NOVA
z udziałem tancerzy Zespołu Muzyki i Tańca Dawnego
CAPELLA ANTIQUA BIALOSTOCIENSIS
z Domu Kultury „Śródmieście

program

Anonim, XV w.

Breve regnum

Piotr z Grudziądza, XV w.

Promitat eterno

Mikołaj z Radomia, XV w.

Gloria II
Ballada

Anonim, XIV w.

Mariam Matrem z El Libre Vermell de Monserrat

Alfonso X el Sabio, XIII w.

Cantiga de Santa Maria nr 166 Chorzy i sparaliżowani

Tabulatura Jana z Lublina, XVI w.

Taniec 5

Anonim, XVI w., sł. M. Rej

Przestrach na złe sprawy ludzkiego żywota

Tabulatura Jana z Lublina

Hayducki

Krzysztof Klabon, XVI w.

Szerokie Sarmackie włości

Tabulatura gdańska, XVII w.

Taniec

Anonim XVII w.,
sł. A. Lewandowic–Strzeżowczyk

Dobranoc Ci Anusieńku

Wojciech Długoraj, XVII w.

Vilanella Polonica

Thomas Morley, XVI w.

Now is the month

Tabulatura Jana z Lublina

Rex

Anonim, rękopis “połocki”, XVII w.

Witany

Anonim, Pierre Attaignant XVI w.

Tourdion

Anonim, rękopis połocki

Mieniony, Czapkowy, Goniony

wykonawcy

Marta Wróblewska — sopran

Zespół Ars Nova
Marta Zalewska — skrzypce barokowe
Joanna Nogal — fidel
Paweł Zalewski — viola da gamba
Mirosław Feldgebel — harfa, bęben
Robert Krajewski — puzon renesansowy
Krzysztof Owczynik — flety proste, crumhorn, słowo o muzyce

Marta Wróblewska – sopran
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina Wydziału Instrumentalno Pedagogicznego w Białymstoku Kierunku Wychowanie Muzyczne w klasie dyrygowania prof. Violetty Bieleckiej (2000) oraz Kierunku Wokalistyka w klasie śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana (2009). Oba kierunki ukończyła z wyróżnieniem.
W 2012 roku otrzymała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej wokalistyka. Obecnie jest adiunktem w macierzystym Wydziale UMFC. Współpracuje także z Policealnym Studium Wokalno-Aktorskim „Szkoła Talentów” oraz Chórem Miasta Białegostoku, gdzie pełni funkcję korepetytora. Od wielu lat, jako solista i śpiewak-kameralista związana jest z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki dawnej: orkiestrą barokową Concerto Polacco, Ars Nova, a także z zespołami wokalnymi: Subtilior Ensemble, z którym zdobyła Nagrodę dla najlepszego wykonawcy XIV Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie (2004), Diletto, Ensemble QuattroVoce, Camerata Podlaska. Współpracuje z zespołami: Bornus Consort i Capella Cracoviensis. Od 1999 roku współtworzy Oktet Wokalny Gaudium. Występowała z wieloma zespołami orkiestrowymi: m.in.: orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Łomżyńską Orkiestrą Kameralną, Suwalską Orkiestrą Kameralną, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Capella Bydgostiensis oraz Sinfonia Viva.
W roku 2005 otrzymała Puchar Rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie jako laureatka I miejsca VI Konkursu Moniuszkowskiego Pieśń Wieczorna. Swój warsztat artystyczny doskonaliła na kursach prowadzonych przez: prof. Jerzego Artysza, prof. Kazimierza Pustelaka, prof. Leonarda Andrzeja Mroza, Urszulę Kryger i Olgę Pasiecznik. Zasiada także w jury konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych.

ARS NOVA — zespół instrumentów dawnych Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego istnieje od 1981 r., kieruje nim Jacek Urbaniak i od 2012 r. Krzysztof Owczynik. Ars Nova specjalizuje się w muzyce europejskiej XIII-XVI w. i należy do czołowych zespołów muzyki dawnej w Polsce. Zespół występował w najważniejszych salach koncertowych w kraju i za granicą.
Do najważniejszych osiągnięć fonograficznych zespołu należą premierowe nagrania wielu dzieł muzyki polskiego średniowiecza i renesansu. Zespół otrzymał prestiżową polską nagrodę fonograficzną FRYDERYK '96 za płytę z muzyką polskiego renesansu. W ciągu 33 lat działalności Ars Nova zagrała około 700 koncertów w kraju i za granicą oraz nagrała 30 płyt CD. Brała też udział w spektaklach Opery Narodowej (Ludus Danielis, Jadwiga Królowa Polska) i Warszawskiej Opery Kameralnej (Cantigas de Santa Maria). Zespół najlepiej czuje się w repertuarze instrumentalno-wokalnej muzyki polskiej i europejskiej czasów Jesieni średniowiecza i renesansu. Wykonuje też utwory współczesne na instrumenty dawne.


II Festiwal Mysterium Fidei
21 czerwca, godz. 19.00
kościół Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny
w Dobrzyniewie Kościelnym

W kościele bylim...

program

Rex
Taniec 5

Tabulatura Jana z Lublina, XVI w.

W kadzidlańskim boru

pieśń kurpiowska (oprac. M. Zalewski)

Jasio konie poił

pieśń mazowiecka (oprac. K. Owczynik)

Pod borem

pieśń mazowiecka (oprac. K. Owczynik)

Mazur Es-dur

Oskar Kolberg

Mazurek op. 7 nr 2

Fryderyk Chopin

Zaprzęgaj mi konia

pieśń kurpiowska (oprac. J. Urbaniak)

A gdzie moje konie wrone

pieśń kurpiowska (oprac. K. Owczynik)

Kanarek śpiewa

pieśń kurpiowska (oprac. M. Zalewski)

Vilanella Polonica

Wojciech Długoraj, 1619 r.

Taniec

Tabulatura gdańska XVII w.

Przy dolinie rzycka

pieśń kurpiowska (oprac. T. Czechak)

Nisko słonko

pieśń kurpiowska (oprac. J. Urbaniak)

W kościele bylim

pieśń kurpiowska (oprac. M. Zalewski)

wykonawcy

Apolonia Nowak — śpiew ludowy

Zespół Ars Nova
Marta Zalewska — skrzypce barokowe
Joanna Nogal — fidel
Paweł Zalewski — viola da gamba
Mirosław Feldgebel — harfa, bęben
Robert Krajewski — puzon renesansowy
Krzysztof Owczynik — flety proste, crumhorn, słowo o muzyce

Apolonia Nowak — mieszkająca w znanej kurpiowskiej wsi Kadzidło przejęła artystyczne zainteresowania od swej matki i babki. Jest ona wycinankarką i przede wszystkim śpiewaczką obdarzoną potężnym białym głosem. Jej wycinanki, kwiaty z bibuły i z piór, pisanki zdobią wiele muzeów i kolekcję papieską. Apolonia Nowak zaczęła śpiewać w 1960 roku w zespole Kurpianka w Kadzidle, z którym występowała w całej Europie. Otrzymała ona najwyższe nagrody dla twórców ludowych: Ministra Kultury, Złotą Basztę w Kazimierzu, Nagrodę im. Oskara Kolberga, nagrodę Polskiego Radia. Od 1992 roku współpracuje z zespołem Ars Nova, z którym nagrała płyty, nagrania archiwalne dla Polskiego Radia i filmy telewizyjne.

ARS NOVA — zespół instrumentów dawnych Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego istnieje od 1981 r., kieruje nim Jacek Urbaniak i od 2012 r. Krzysztof Owczynik. Ars Nova specjalizuje się w muzyce europejskiej XIII-XVI w. i należy do czołowych zespołów muzyki dawnej w Polsce. Zespół występował w najważniejszych salach koncertowych w kraju i za granicą.
Do najważniejszych osiągnięć fonograficznych zespołu należą premierowe nagrania wielu dzieł muzyki polskiego średniowiecza i renesansu. Zespół otrzymał prestiżową polską nagrodę fonograficzną FRYDERYK '96 za płytę z muzyką polskiego renesansu. W ciągu 33 lat działalności Ars Nova zagrała około 700 koncertów w kraju i za granicą oraz nagrała 30 płyt CD. Brała też udział w spektaklach Opery Narodowej (Ludus Danielis, Jadwiga Królowa Polska) i Warszawskiej Opery Kameralnej (Cantigas de Santa Maria). Zespół najlepiej czuje się w repertuarze instrumentalno–wokalnej muzyki polskiej i europejskiej czasów Jesieni średniowiecza i renesansu. Wykonuje też utwory współczesne na instrumenty dawne.


17 maja, godz. 19
Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka
w Łodzi

6 czerwca, godz. 20
Pałac w Radziejowicach

12 czerwca, godz. 19:30
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
w Warszawie

Lamenty i Uciechy Kazimierza Dejmka
koncert z okazji 90 rocznicy jego urodzin

program

część I — Lamenty

Wacław z Szamotuł (ok. 1550 r.)

Już się zmierzcha

Marcin z Warty, Tabulatura Łowicka (1590 r.)

Introitus de Sancta Cruce

Sebastian Klonowic, Hebdomas–Piątek (1581 r.)

Otwórz Panie usta moje, niechaj wyznawają

Cyprian Bazylik, pieśni (1560 r.)

Dobrotliwość Pańska
Pieśń o niebezpieczeństwie żywota

Anonim (XVI w.)

Pieśń o śmierci króla Zygmunta I Starego

Anonim, tabulatura Jana z Lublina (1540 r.)

Pawana, Zakłułam się tarnem

Andrzej ze Słupi ? (ok. 1460 r.)

Lament świętokrzyski

Mikołaj Gomółka, Jan Kochanowski (1580 r.)

Psalm 142 — Pana wołam
Psalm 30 — Będę Cię wielbił mój Panie

Anonim, Mikołaj Rej (1556 r.)

Przestrach na złe sprawy ludzkiego żywota

— przerwa —

część II — Uciechy

Jerzy Dobrzański — muzyka z przedstawienia Uciechy Staropolskie (1981 r.)

taniec Chodzony
 

Jerzy Dobrzański,
wg zbioru Vietoris Codex (1658 r.)

taniec Cenar
 

Anonim, Vietoris Codex (1658 r.)
tekst z Pieśni i tańce (1614 r.)

Runda rynela
 

Jerzy Dobrzański, wg M.Waisseliusza (1591 r.)

taniec Most

Anonim, melodia z tańców polskich,
z tabulatury M.Waisseliusa (1598 r.),
tekst – Dzwonek serdeczny… (1620 r.)


Zapłakała Zosienieczka
 

Jerzy Dobrzański, wg tabulatury L. Fuhrmana (1615 r.)

taniec Volta Polonica
 

Jerzy Dobrzański, wg tabulatury M. Waisseliusa (1598 r.)

taniec Goniony
 

Wojciech Długoraj (1619 r.), tekst wg Adama Lewandowica-Strzezowczyka

Dobry dzień, Anusieńku
 

Jerzy Dobrzański, (wg przekazów z XVII w.)

taniec Drabant

Wojciech Długoraj (1619 r.)

taniec Świeczkowy (Cantio Polonica)

Jerzy Dobrzański ? Tekst: Szkolna mizeryja w dialog zebrana… (1633 r.)

Śpiewka dziada
 

Anonim, ok. 1540 r. z tabulatury
Jana z Lublina (1540 r.)

taniec Galarda (Jeszcze Marcinie)
 

Jerzy Dobrzański ?
tekst: Komedyja rybałtowska nowa

Nędza i bidy
 

Jerzy Dobrzański (wg tabulatury H. Newsidlera, 1554 r.)

Eja ija kompanija
 

Czas trwania programu: 2 x 40 minut

wykonawcy

Jolanta Jackowska — recytacja, śpiew (Teatr Nowy)
Adam Mortas — śpiew (Teatr Nowy)
Ewa Makomaska — recytacja, śpiew (Teatr Polski)
Piotr Cyrwus — śpiew (Teatr Polski)

Joanna Lichorowicz — taniec
Sławomir Greś — taniec


Zespół Ars Nova
Agnieszka Obst — fidel
Joanna Nogal — fidel
Paweł Zalewski — viola da gamba
Mirosław Feldgebel — harfa, bęben
Krzysztof Owczynik — flety, krzywuły, cornamuse, cynk, gemshorn
Robert Krajewski — puzon
Jacek Urbaniak — pomort, flety, gemshorn, cornamuse

Męski zespół wokalny Gregorianum
Berenika Jozajtis — kierowniczka zespołu


Kierownictwo i opracowanie muzyczne
Jacek Urbaniak

W koncercie–spektaklu aktorami są dawne instrumenty : fidel, harfa, viola da gamba, pomort, flety, krzywuły i puzon. Grają na nich muzycy warszawskiego zespołu Ars Nova, prowadzonego przez Jacka Urbaniaka. 9 listopada 1998 roku grali podobny repertuar przed Kazimierzem Dejmkiem, podczas nagrania muzyki do spektaklu Teatru Narodowego — Dialogus de passione. Tak jak na każdym spektaklu, Dejmek był osobiście na nagraniu, z nieodłącznym kubłem wody, służącym za popielniczkę.


Kazimierz Dejmek dojrzał w muzyce dawnej – zwłaszcza staropolskiej – oryginalny, żywy teatr. Dźwięk tworzył atmosferę scen mistycznych, towarzyszył tańcom i piosenkom, dawał czas na zmianę dekoracji i oddech dla aktorów. Na deskach Teatru Narodowego, Nowego i Polskiego zagościła więc muzyka staropolska w sławnych spektaklach dejmkowskich: Historya o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim, Żywot Józefa, Uciechy staropolskie, Dialogus de passione.

Koncert nasz ma dwie kontrastujące ze sobą części: lamenty i uciechy.

W „lamentach” wykonywane są polskie pieśni renesansowe o tematyce wielkopostnej i moralizatorskiej, wśród nich najpiękniejszy utwór polskiego Odrodzenia – Już się zmierzcha – Wacława z Szamotuł i wstrząsający wiersz polskiego średniowiecza : Lament świętokrzyski, recytowany do muzyki improwizujących rogów.

Męski zespół wokalny Gregorianum śpiewa zawsze aktualne w swej wymowie i pięknie utwory Cypriana Bazylika - Jakuba Lubelczyka, Sebastiana Klonowica, Mikołaja Gomółki - Jana Kochanowskiego, Anonima - Mikołaja Reja. Warszawscy śpiewacy wzorują się na brzmieniu Kapeli Rorantystów, którą powołał do muzycznej służby Katedry Wawelskiej król Zygmunt Stary. Druga część – ucieszna, to piosenki i tańce z dejmkowskiego spektaklu - Uciechy staropolskie.

Aktorzy w sposób współczesny interpretują piosenki polskie z XVII wieku, o tematyce miłosnej, biesiadnej i politycznej. O polityce śpiewali wówczas wędrowni dziadowie, narzekając jak to : nędza z bidą z Polski idą…. Kreacje charakterystyczne, naładowane humorem i mądrością grali w Uciechach mistrzowie : Ignacy Machowski, Bogdan Baer, Ludwik Benoit, Stanisław Zaczyk i in. Muzykę przygotował Jerzy Dobrzański. Na podstawie jego partytury, używanej do dyrygowania spektakli w 1981-1982 roku opracowaliśmy dzisiejszy koncert. Wtedy grały instrumenty współczesne, a dzisiaj jesteśmy w stanie wykonać muzykę dejmkowskiego spektaklu na instrumentach z epoki. Dejmkowskie Uciechy staropolskie zagrały w samym środku polskiego kryzysu roku 1981. Dziadowskie narzekania o biedzie były wówczas bardzo aktualne, a wzdychania miłosne podszyte erotyzmem Zosienieczki czy Anusieńki dawały oddech świeżości. Nieodłączną częścią spektaklu Dejmka i muzyki dawnej jest taniec. Staropolskie tańce : Cenar, Galarda, Goniony, Volta, Świeczkowy są wzorowane na europejskich tańcach dworskich XVI w. Inne : Chodzony, Most, Drabant mają ojczyste pochodzenie. W roku 1981 opracowała je Wanda Szczuka, a tańczyło 10 par aktorów. Dzisiaj tańczą je Joanna Lichorowicz i Sławomir Greś – tancerze specjalizujący się w tańcach historycznych, używający również technik współczesnych.

Zespół Męski Gregorianum istnieje od 2005 roku. Tworzą go ludzie, którzy całe życie w jakiś sposób związani są z muzyką — znaczna część ich zaczynała karierę wokalną w chórze chłopięcym Gregorianum, niektórzy mają za sobą edukację w szkołach muzycznych, a nawet doświadczenie w orkiestrach dętych. Wszystkich łączy upodobanie do muzyki dawnej. Od początku istnienia kierownikiem zespołu jest Berenika Jozajtis, absolwentka dyrygentury chóralnej w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, w klasie prof. Henryka Wojnarowskiego.

Męski zespół wokalny Gregorianum

Męski zespół wokalny Gregorianum

Gregorianum specjalizuje się w wykonawstwie muzyki renesansowej, zarówno świeckiej jak i sakralnej. Zespół zdobywał uznanie na festiwalach poświęconych muzyce dawnej (między innymi w Gorzowie Wielkopolskim, Świeradowie Zdroju) i laury na konkursach — warto wspomnieć choćby o Grand Prix IV Konkursu Ars Liturgica w Gnieźnie, I miejsca na konkursach w Szamotułach, Myślenicach, Bydgoszczy, Nagrodę Publiczności na 61 Międzynarodowym Konkursie Polifonicznym w Arezzo. Zespół koncertuje w całej Polsce, nierzadko w towarzystwie uznanych wykonawców muzyki dawnej, a także stale rozwija się wokalnie pod okiem światowej sławy specjalistów takich jak prof.: Elżbieta Wtorkowska, Cezary Szyfman czy Paul Esswood.

Joanna Lichorowicz

Joanna Lichorowicz

Joanna Lichorowicz swoją przygodę z tańcem rozpoczęła w wieku lat 6 w Studiu Baletowym przy Operze Krakowskiej. Edukację kontynuowała w Krakowskiej Akademii Tańca „L'art de la Danse”, stawiając swe pierwsze kroki na deskach krakowskich teatrów. Po pomyślnie przebytych audycjach została przyjęta do Rotterdamse Dansacademie — Codarts w Rotterdamie. Rozpoczęła czteroletnią edukację obfitą we współpracę z wieloma pedagogami i choreografami z całego świata. W 2008 roku ukończyła studia otrzymując dyplom potwierdzający jej wyższe wykształcenie w dziedzinie tańca. Następnie przez dwa sezony związana była z Państwową Operą Bałtycką jako solistka Bałtyckiego Teatru Tańca. W 2011 roku rozpoczęła współpracę z Baletem Dworskim „Cracovia Danza”, Operą Kameralną w Warszawie oraz Teatrem Tańca DF.

Obecnie jest członkiem baletu Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego oraz współpracuje z warszawskimi instytucjami kultury, m.in. ze Stołeczną Estradą w projekcie „Rock Jazz Chopin”, z Teatrem Żydowskim oraz ze studiem choreograficznym Ilyadanse. Obok sztuki tańca nieustająco pogłębia swoją znajomość języków obcych oraz innych nauk humanistycznych. W 2011 roku uzyskała tytuł magistra prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, a rok później ukończyła na tejże uczelni studia podyplomowe z zakresu prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego.

Sławomir Greś ukończył w 2000 roku Państwową Szkołę Baletową w Gdańsku w klasie prof. Urana Azimowa. Swoje doświadczenie w zakresie tańca klasycznego zdobywał na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz Dolnośląskiej Opery we Wrocławiu (od 2001 r. koryfej baletu) występując w wielu spektaklach baletowych i operowych. W 2003 roku rozpoczął współpracę z Baletem Dworskim „Cracovia Danza”. Wraz z zespołem brał udział w licznych koncertach i spektaklach w kraju i za granicą. Swoje umiejętności taneczne doskonalił pod okiem znakomitych specjalistów i tancerzy: w zakresie tańca dawnego — B. Sparti, M. Claire Le Corre, tańca charakterystycznego — M. Zubkowa, L. Rembowskiego, współczesnego — K. Skawińskiej, L. di Natale, flamenco — M. Matuszewskiej, M. Vergary. W latach 2003–2012 regularnie współpracował z Estradą Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz występował na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej.

Sławomir Greś

Sławomir Greś

Gościnnie tańczył również w Operze Krakowskiej i w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Od 2012 r. jest tancerzem w Reprezentacyjnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego w Warszawie. Od 2013 roku występuje gościnnie w Teatrze Żydowskim i współpracuje ze Stołeczną Estradą w ramach projektu „Rock loves Chopin”.

sztrajfa

Zespół Tiboryus

Zespół Tiboryus

24 maja 2014 r., godz. 16.30
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki,
ul. Elektoralna 12, Warszawa

Bach Zdrój
koncert z cyklu Mali i Duzi

program

Mikołaj z Radomia, XV w.

Alleluja

Piotr z Grudziądza, XV w.

Prelustri elucencia

Conrad Paumann, XV w.

Mit ganzem Willen

Anonim polski, XV w.

O Gospodzie uwielbiona

John Playford, XVII w.

The King of Poland

Giovane Domenico da Nola, XVI w.

Vita mia

Juan del Encina, XVI w.

Daca, bailemos

Tobias Hume, XVII w.

A Souldiers Marchen
The Souldiers Song
Souldiers Resolution

Radosław Dembiński, 2013 r.

Rondo

Krzysztof Owczynik, 2014 r.

Fantazja Bach-Kolberg

Jan Sebastian Bach, XVIII w.

Koncert na klawesyn, 2 flety proste, smyczki, BWV 1057.
   części:
Allegro, Andante, Allegro assai

wykonawcy

Zespół Tiboryus
Sara Kotlarek — śpiew, viole da gamba (sopranowa, altowa)
Katarzyna Kudyba — śpiew, viola da gamba (tenorowa)
Katarzyna Salawa — śpiew, flet prosty, tamburyno
Szymon Chmielowiec — śpiew, citola
Mateusz Podkomorzy — śpiew, fidel bas, perkusja
gościnnie: Radosław Dembiński — viola da gama
Ryszard Dominik Dembiński — kierownik artystyczny

Krzysztof Garstka — klawesyn solo

Zespół Ars Nova
Marcin Sochan — skrzypce
Joanna Morska — skrzypce
Joanna Nogal — altówka
Paweł Zalewski — viola da gamba
Jacek Urbaniak — flet prosty, pomort
Krzysztof Owczynik — flet prosty, krumhorn

W cyklu Mali i Duzi spotykają się najmłodsi muzycy ze starszymi — amatorzy z zawodowymi artystami. Tym razem Mali przyjeżdżają do nas z górskiego Świeradowa Zdroju i prezentują to , co ich sercu bliskie — europejską muzykę średniowiecza i renesansu, bo taki jest od lat repertuar ich zespołu Tiboryus. Duzi z zespołu Ars Nova obdarowują Małych Bachem. W jego koncercie BWV 1057, w pierwszej części odnajdujemy często eksponowany rytm ludowego tańca, bliskiego oberkowi. Oskar Kolberg zapewne rozpoznałby z jakiej to wsi. Ten motyw podejmuje w swej kompozycji Fantazja Bach–Kolberg Krzysztof Owczynik, zaś Mały z gór — Radek Dembiński odpowiada neobarokowym Rondo. A wszystko to ze zdroju wielkiego Bacha.

Zespoły grają na kopiach instrumentów dawnych, przy czym zespół ze Świeradowa ma oryginalne instrumenty z pracowni swego kierownika — Ryszarda Dominika Dembińskiego. W programie są utwory następujących kompozytorów: Mikołaj z Radomia, Piotr z Grudziądza, Conrad Paumann, John Playford, Giovane D. de Anola, Juan del Encina, Tobias Hume, Krzysztof Owczynik, Radosław Dembiński, Jan S. Bach.

Zespół Muzyki Dawnej Tiboryus powstał w Świeradowie Zdroju, w 2012 r. Jego założycielem i kierownikiem jest Ryszard Dominik Dembiński. Tiboryus jest grupą wokalno–instrumentalną wykonującą europejskie utwory XV–XVII w. na instrumentach wykonanych przez kierownika zespołu Są to: viole da gamba, citola, fidel kolanowa. Tiboryus koncertował na festiwalach muzyki dawnej w Świeradowi–Zdroju, w Niemczech — w Zittau, Elblągu, Reczu, Kaliszu Pomorskim, Gołuchowie. Zespół zdobył Brązową Harfę Eola na Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu, w 2014 r.

Radosław Dembiński (ur. 1991 r.) ukończył Wydział Edukacji Muzycznej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Obecnie jest tam studentem violi da gamba, w klasie Kazimierza Pyzika. Od 1999 roku jest członkiem zespołów muzyki dawnej w Świeradowie Zdroju i Wrocławiu, z którymi często występował i otrzymywał nagrody w konkursach muzyki dawnej. Sam komponuje utwory inspirowane muzyką dawną. Od 2013 roku występuje z bratem Szczepanem grającym na wiolonczeli barokowe,j w duecie „Oak Brothers”.

Radosław Dembiński

Radosław Dembiński

Krzysztof Garstka

Krzysztof Garstka

Krzysztof Garstka z wyróżnieniem ukończył studia gry na klawesynie, na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Studiował też w Scholi Cantorum Basiliensis oraz na Universität für Musik und darstellende Kunst w Graz. Otrzymał I nagrodę na I Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Klawesynowym w Poznaniu. Współpracował z orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz z Warszawską Operą Kameralną. Od roku 2010 prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, ponadto koncertuje jako solista i kameralista w Polsce i Europie.

sztrajfa



 

MUZYKA U ŚWIĘTEJ KATARZYNY
6 kwietnia – 15 sierpnia 2014 r.

plakat - św. Katarzyna 2014



 

PIETA
Koncerty wielkopostne w świątyniach Śródmieścia
9 marca - 19 kwietnia 2014 r.

plakat - Pieta 2014



12 grudnia, czwartek, godz. 19.00
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki,
ul. Elektoralna 12, Warszawa

Mali i duzi

wykonawcy

Zespół Ars Nova
Joanna Morska — skrzypce barokowe
Marcin Zalewski — viola da gamba
Jacek Urbaniak — flet prosty

Zespół Sonitus
Karolina Reczulska — flet poprzeczny
Zuzanna Wojciechowska — flet poprzeczny
Michalina Chwieduk — flet poprzeczny
Gabriela Domańska — flet poprzeczny
Marta Mikos — flet poprzeczny
Anna Wierzchowska — kierowniczka artystyczna

program

Leopold Mozart

Taniec

Jan S. Bach

Sonata triowa na skrzypce, flet i b.c. BWV 103
Adagio
Allegro

Arcangelo Corelli

Sonata triowa nr 1 na skrzypce, flet i b.c
Grave
Allegro
Adagio
Allegro

Jacek Urbaniak

Duety na flety
Czujne
Pachnące
Skaczące

Marceli Popławski

Mazur

Melodia popularna

Ostatni mazur

Fryderyk Chopin

Mazurek D-dur op. 33 nr 3

Georg F. Haendel

Canticorum Jubilo

Zespół Sonitus to uczennice Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Tadeusza Bairda w Grodzisku Mazowieckim, w klasie fletu poprzecznego Anny Wierzchowskiej. Zespół Ars Nova współpracował ze Szkołą Muzyczną w Grodzisku Mazowieckim wykonując utwory patrona - Tadeusza Bairda. Klasa fletu otrzymała wówczas w darze od Ars Novy nuty na zespoły fletowe.

Zespół Ars Nova istnieje od 1981 r. Prowadzi go Jacek Urbaniak i od 2012 Krzysztof Owczynik. Ars Nova jest czołowym polskim zespołem wykonującym na instrumentach dawnych muzykę wokalno-instrumentalną dawnych epok. Zespół występował na najważniejszych polskich scenach muzycznych wykonując od początku swego istnienia około 700 koncertów, wydał też 25 CD.

Bilety wstępu w cenie 12 zł, można nabyć w siedzibie Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki przy ul. Elektoralnej 12 (pn.-pt. w godz. 10.00-19.00).

sztrajfa Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki

23 listopada 2013 r.
Polskie Radio Program 2
koncert w cyklu Five o'clock

Ars Nova w „Five o'clock”

wykonawcy

Zespół Ars Nova
Ewelina Siedlecka–Kosińska — sopran
Agnieszka Obst–Chwała — fidel
Joanna Nogal — fidel
Mirosław Feldgebel — harfa, bęben
Paweł Zalewski — viola da gamba
Krzysztof Owczynik — flety, krzywuła, cornamuse, opowiadanie o muzyce
Jacek Urbaniak — flety, gemshorn (flet z rogu bawołu), pomort, kierownik artystyczny, opowiadanie o muzyce

program

Utwory dawne:

Mikołaj z Radomia

Ballada

Anonim z XV w.

pieśń maryjna
Radości wam powiedam

Walenty Bakfark XVI w.

Czarna krowa

Krzysztof Klabon

Sławne potomstwo lechowe

Sebastian Klonowic

Słońce złote
(z cyklu Hebdomas)

Anonim,
Tabulatura Jana z Lublina

 
tańce:
Jeszcze Marcinie,
Taniec nr. 5

Cyprian Bazylik XVI w.

Benedictio mense /
Błogosławienie stołu

Utwory ludowe:

Pieśń kurpiowska  
Apolonii Nowak

 
Kanarek śpiewa
(odtwarzana z nagrania)

Pieśń kurpiowska  
Apolonii Nowak

 
Przy dolinie rzycka płynie
(odtwarzana z nagrania)

Utwory na motywach z Oskara Kolberga,  
oprac. Krzysztof Owczynik

 
Od Makowa
Poszła mucha po wodę

Utwory współczesne:

Tadeusz Baird

Pieśni Truwerów —
Intermezzo I, Canto II

Paweł Mykietyn

Les chants de Maldoror
(fragment)

Jacek Urbaniak

Afirmacja

23 listopada 2013 r. zespół Ars Nova wystąpił w audycji Programu 2 Polskiego Radia, w koncercie na żywo z cyklu Five o'clock. Koncert odbył się w studiu im. Władysława Szpilmana, przy Al. Niepodległości w Warszawie (siedziba Polskiego Radia)

Cała audycja (120 minut w 3 częściach) jest dostępna na stronie WWW Polskiego Radia


obrazek ngłówka

Niedziela, 20 października 2013, godz. 17.00
Kościół Polski we Lwowie —
Sala Organowa

Poniedziałek, 11 listopada 2013, godz. 15.00
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
ul. Elektoralna 12, Warszawa

Lwowski Menestreli — Muzyka I Rzeczypospolitej

wykonawcy

Międzynarodowy zespół Menestreli
Bydgoszcz, Gdańsk, Lwów

Marianna Laba — sopran
Andrij Pyriżok — dulcian, sopiłka
Igor Matceluch — sopiłka, flety
Dorota Zimna — klawesyn
Natalia Kasperczyk — wiolonczela barokowa
Wolodymyr Weretelnyk
Lena Dadukiewicz — skrzypce barokowe, fidel, kier. artystyczny

W programie muzyka czasów Królestwa Ruskiego, Królestwa Polskiego, Wielkiego Księstwa Litewskiego

Zespół Instrumentów Dawnych ARS NOVA
Warszawa

Dagmara Barna — sopran
Joanna Nogal — fidel
Paweł Zalewski — viola da gamba
Piotr Wawreniuk — puzon renesansowy
Robert Krajewski — puzon renesansowy
Krzysztof Owczynik — flet, crumhorn, kier. artystyczny

W programie muzyka polskiego średniowiecza i renesansu XIII-XVI w.

sztrajfa

21 września 2013 r., godz. 16.00
Łazienki Królewskie,
Teatr Stanisławowski w Starej Pomarańczarni

XI FESTIWAL
PIEŚNI KOMPOZYTORÓW POLSKICH
w ramach XI Letniego Festiwalu Pieśni

program

Nabożna piosnka, słowa Andrzej Trzecieski, jr
Panie Boże wszechmocny, słowa Jakub Lubelczyk
Pieśń o niebezpieczeństwie żywota, słowa Jakub Lubelczyk
W Tobie, Panie, nadzieję mam, słowa Stanisław Kleryka (?)
Salve Regina, Jakub Sowa (instrument)
Pieśń z Ewanjelijej wyjęta, słowa Jakub Lubelczyk
Wszytcy są błogosławieni, słowa Bernard Wojewódka
Dobrotliwość Pańska , słowa Jakub Lubelczyk
Introitus de Sancta Cruce, Marcin Wartecki (instrument)
Pieśń nowa krześcijańska, słowa Jakub Lubelczyk
Z głębokości grzechów moich, słowa Anonim
ratio Dominica, słowa Andrzej Trzecieski, jr
Benedictio Mense, słowa Andrzej Trzecieski

21 września 2013 o godz. 16:00, w Teatrze Stanisławowskim w Warszawskich Łazienkach, zespół Ars Nova i chór Cantilena z Sieradza (kier. s. Alina Kulik) wraz z solistami : Martą Wróblewską — sopran, Józefem Jakubem Orlińskim — kontratenor, wykonały pieśni Cypriana Bazylika. Koncert odbył się w ramach Festiwalu Pieśni Kompozytorów Polskich zorganizowanego przez Filharmonię im. Romualda Traugutta. Koncert prowadził Krzysztof Owczynik.


Festival de Musica Antiqua dels Pirineus w Katalonii
22 sierpnia 2013 — Le seu d’Urgel
23 sierpnia 2013 — La Pobla de Segur
24 sierpnia 2013 — Ordino

Festival de Música Antiga dels Pirineus
Muzyka Królów Polskich XV–XVI w.

program

Mikołaj z Radomia, XV w.

Alleluja, Gloria

Piotr z Grudziądza, XV w.

Presulis eminenciam

Anonim, XV w.

Salve Sancta Parens

Mikołaj z Ostroroga, XV w.

Pastor gregis

Anonim, XV w.

Bądź wiesioła Panno czysta (NMPanna)

Anonim, XVI w.

Rex — taniec królewski z Tabulatury Jana z Lublina
Ferdinandi — taniec hiszpański z Tabulatury Jana z Lublina
Szewczyk idzie po ulicy — taniec z Tabulatury Jana z Lublina

Wacław z Szamotuł, XVI w.

Modlitwa gdy dziatki spać idą

Marcin Leopolita, XVI w.

Cibavit eos

Sebastian Klonowic, XVI w.

Słońce złote

Jakub Sowa, XVI w.

Salve Regina

Cyprian Bazylik, XVI w.

Benedictio mense

Anonim, XVI w.

Hispaniarum — taniec hiszpański z Tabulatury Jana z Lublina
Jeszcze Marcinie — taniec Passamezzo z Tabulatury Jana z Lublina
Hajducki — taniec z Tabulatury Jana z Lublina

Krzysztof Klabon, XVI w.

Sławne potomstwo lechowe

Mikołaj Gomółka, XVI w.

Psalm 47. Kleszczmy rękoma / Omnes gentes
Psalm 29. Nieście chwałę, mocarze / Adferte Domino

wykonawcy


Agnieszka Obst–Chwała — fidel
Joanna Nogal — fidel
Marcin Zalewski — lutnia
Paweł Zalewski — viola da gamba basowa
Krzysztof Owczynik — flety, cornamuse
Jacek Urbaniak — pomort, flety, cornamuse, kierownik artystyczny, opracowanie muzyczne
Piotr Wawreniuk — puzon
Robert Krajewski — puzon

Zespół wokalny SUBTILIOR ENSEMBLE
dyr. Piotr Zawistowski
Marta Wróblewska — sopran
Sebastian Ostapczuk — kontratenor
Karol Kozłowski — tenor
Piotr Zawistowski — bas

Ars Nova - Pireneje 2013

Zespoły Ars Nova i Subtilior Ensemble na festiwalu FEMAP. La Pobla de Segur. 22 sierpnia 2013 r.

 



z