Zespół Instrumentów Dawnych ARS NOVA

 

Jacek Urbaniak

Jacek Urbaniak

Jacek Urbaniak z fletem prostym

Jacek Urbaniak urodził się w Warszawie w 1949 roku. Naukę gry na instrumentach dętych — obój, flety proste — rozpoczął u prof. Józefa T. Klukowskiego w Warszawie. Studia muzyczne w dziedzinie oboju i fletu prostego odbył w Królewskiej Wyższej Szkole Muzycznej w Sztokholmie u prof. Alfa Nilsona (1974 r.). Pracował jako oboista w Operze Narodowej w Oslo (1973-1974), Filharmonii Narodowej (1975-1986) i Warszawskiej Operze Kameralnej (1986). W roku 1981 objął kierownictwo zespołu ARS NOVA, dla którego opracowuje cały repertuar, prowadzi koncerty, tournees i nagrania. Koncerty Ars Nova pod jego kierownictwem odbywały się we wszystkich polskich filharmoniach i na najważniejszych festiwalach muzycznych w kraju i za granicą (Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Europalia 2001, Holland Festival - Utrecht, Musikfestspiele - Dresden, Musicora w Paryżu, Zamek Królewski w Warszawie, Wawel, Berlinie, Budapeszcie, Moskwie, Glasgow, w Holandii, Belgii, Szwecji, Ukrainie, Litwie, Rosji, Korei).

Jego działalność muzyczna koncentruje się na następujących dziedzinach: opracowywanie utworów muzyki średniowiecza i renesansu, zwłaszcza muzyki staropolskiej, opracowania artystyczne polskiej muzyki ludowej z Kurpiów i Mazowsza, komponowanie, granie na dawnych instrumentach dętych drewnianych: flety proste, pomorty, cornamuse, oboje, fujarki, prowadzenie prób i koncertów, nagrywanie płyt, nauczanie zespołów muzyki dawnej, pisanie audycji i artykułów o muzyce, organizowanie nagrań, wydań nutowych, koncertów, konkursów i festiwali, praca jurora.

Jacek Urbaniak otrzymał nagrody: Polskiego Radia za sięganie do polskich korzeni kulturowych i przełamywanie barier dzielących tradycję od współczesności, nominacje do paszportu pisma Polityka za osiągnięcia muzyczne w latach 1995 i 1996, a nagrania zespołu Ars Nova pod jego kierunkiem uzyskały prestiżową nagrodę fonograficzną FRYDERYK'96. W czerwcu 2010 r. został nominowany do Nagrody Samorządu Województwa Mazowieckiego w Dziedzinie Sztuki im. Cypriana Kamila Norwida za premierowe nagranie dzieła Sebastiana Klonowica. W roku 2013 został uhonorowany nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego za przygotowanie i nagranie dzieł wszystkich Cypriana Bazylika.

nominacja do nagrody Norwida

Nominacja do nagrody Samorządu Województwa Mazowieckiego

Nagroda Marszałka Województwa Łódzkiego

Nagroda Marszałka Województwa Łódzkiego
przyznana za przygotowanie i nagranie dzieł wszystkich Cypriana Bazylika

Jako kompozytor współpracował z reżyserami teatralnymi i filmowymi (Mariusz Grzegorzek — Ars Nova, Marcin Jarnuszkiewicz — Niebieski Ptak, Infantka, Piotr Tomaszuk — O medyku Feliksie, Filip Zylber — Nocą siedzę przed sobą, Aleksandra Domańska — Karnawał dziadowski, Barbara Borys-Damięcka — To i owo o zwierzętach, Bolesław Pawica — Dotyk, Adam Sikora — Hildegarda z Bingen, Marek Sikora — Czerwone pantofelki, Hanna Chojnacka — Ludus Danielis, Roman Wożniak — Kalwaria, Jan Skotnicki — Historya o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim, Kazimierz Dejmek — Dialogus de Passione), komponując i opracowując muzykę do spektakli telewizyjnych, teatralnych i filmowych. Jacek Urbaniak z pomortem Przygotował programy i koncertował ze sławnymi polskimi aktorami i śpiewakami: Zofią Rysiówną (Varsaviana), Andrzejem Hiolskim (Pieśni Chopina i Moniuszki), Zofią Kucówną (Jan Kochanowski), Wojciechem Siemionem (Staropolskie pieśni Pasyjne), Gustawem Holoubkiem (O żywocie ludzkim — Jan Kochanowski), Krzysztofem Wakulińskim (Bajki Krasickiego), Jerzym Zelnikiem (Pieśni o poezja Renesansu), Teresą Budzisz-Krzyżanowską (Jezusa Judasz przedał, Rzecz o Hildegardzie), Łucją Prus (Kolędy staropolskie, Piosenki W. Szymborskiej), Jerzym Artyszem (Pieśni Minesingerów) , Jadwigą Rappe (Pieśni Chopina i T. Bairda), Dariuszem Paradowskim (Pieśni Klabona), Jackiem Kaczmarskim (płyta Między nami).

Jacek Urbaniak poprowadził w latach 1993-1996 około 100 audycji radiowych "Spotkania z muzyką dawną" w 2 pr.Polskiego Radia. W roku 1999 i 2002 był stypendystą Ministra Kultury. Prowadził prawykonania współczesnych utworów na instrumenty dawne: Edwarda Sielickiego, Krzysztofa Knittla, Piotra Mossa, Jana Fotka, Eugeniusza Wiszniewskiego, Rafała Augustyna, Rafała Stradomskiego, Bernardetty Matuszczak, Krzysztofa Baculewskiego, Krzysztofa Owczynika, Pawła Mykietyna, Pawła Szymańskiego. W swoim dorobku twórczym ma 23 wydane płyty CD. Wydał liczne zbiory nut.

brak obrazka

Tańce z Tabulatury Jana z Lublina na zespół fletów prostych — wyd. Triangiel Komo-Graf, Warszawa 1995 r.

brak obrazka

Duety na flety proste
wydawnictwo TRAVERS
Warszawa, 2000 r.

brak obrazka

Tańce Polskie XVI-XVII wieku
na różne instrumenty
wydawnictwo Travers, Warszawa, 1999 r.

brak obrazka

Kolbergiana — utwory na flety proste i gitarę lub inne instrumenty
wyd. Travers
Warszawa, 2001 r.

brak obrazka

Faun - cykl 6 utworów na obój solo wydawnictwo Travers
Warszawa, 2002 r.

brak obrazka

Fryderyk Chopin 6 piosenek na zespół fletów prostych
wydawnictwo Travers
Warszawa, 2002 r.

brak obrazka

Tańce z Tabulatury Jana z Lublina II wydawnictwo Triangiel
Warszawa, 2012 r.

Od 1992 roku współpracuje z wybitną śpiewaczką ludową Apolonią Nowak, która zna przekazywane wielowiekową tradycją "z ust do ust" pieśni kurpiowskie leśne i weselne. Stanowią one inspirację do twórczości Jacka Urbaniaka polegającej na kompozytorskim przetworzeniu i opracowaniu na zespół kameralny. Nagrania tych pieśni otrzymały nagrodę na festiwalu fonograficznym w Pekinie w roku 1995 oraz zainaugurowały utworzenie Radiowego Centrum Kultury Ludowej w 1994 roku.
Jako solista instrumentalista współpracuje on też z Zespołem Polskim Marii Pomianowskiej , z którym odbył tourne do Japonii i Francji. Jacek Urbaniak nagrywał solowe partie fletu prostego do muzyki filmowej Krzesimira Dębskiego (Ogniem i mieczem), Sebastiana Krajewskiego (M jak miłość), Bartłomieja Gliniaka (Enduro Bojz), Antoniego Łazarkiewicza (Na koniec świata), Jana Kaczmarka (Quo Vadis, ostani film z M. Żebrowskim o księdzu), Stanisława Syrewicza (The Choir, Un Trop Broniente Solitude, True Blue, In the Company of Whales), Wojciecha Kilara (Pan Tadeusz).
Jacek Urbaniak jest współtwórcą Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej w Krakowie, dyrektorem Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Posiada odznaczenia: Gloria Artis, Krzyż Zasługi, Zasłużony dla kultury polskiej, Medal Kurpiowski, Zasłużony dla Warszawy.

Dyplom uznania od STOMUR

Dyplom uznania od STOMUR
z okazji 30–lecia działalności zespołu ARS NOVA

Marcin Zalewski
Gitarzysta, lutnista, gambista i pedagog

Marcin Zalewski

Marcin Zalewski —
gitarzysta, lutnista, gambista i pedagog

Studiował grę na gitarze klasycznej w PWSM w Łodzi w klasie prof. Aleksandra Kowalczyka (dyplom z wyróżnieniem w 1976 roku) oraz grę na violi da gamba w Dresdner Akademie für Alte Musik w klasie Jaapa ter Lindena. Jest kierownikiem artystycznym zespołu muzyki dawnej Canor Anticus oraz członkiem zespołów Ars Nova i Il Tempo. Marcin Zalewski - gitarzysta, lutnista, gambista i pedagog Marcin Zalewski jest wykonawcą pierwszej polskiej płyty z muzyką lutniową, która otrzymała prestiżową nagrodę fonograficzną Fryderyk 2003. Wziął udział w nagraniu 4 płyt analogowych i 44 płyt kompaktowych, z których 13 było nominowanych, a cztery otrzymały nagrody fonograficzne Fryderyk.

Marcin Zalewski jest profesorem nadzwyczajnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, od roku 1976 prowadzi tam klasę gitary klasycznej, a od roku 2002 klasę violi da gamba w Akademii Muzycznej w Krakowie. Studenci i uczniowie Marcina Zalewskiego zdobyli na renomowanych konkursach gitarowych krajowych i zagranicznych dużą ilość najwyższych nagród oraz wyróżnienia. Marcin Zalewski zapraszany jest do wygłaszania wykładów oraz prowadzenia lekcji mistrzowskich, bierze udział w sympozjach naukowych, festiwalach, kursach, był jurorem i przewodniczącym jury ponad sześćdziesięciu krajowych i międzynarodowych konkursów gitarowych.

Krzysztof Owczynik

Krzysztof Owczynik rozpoczął czynny kontakt z muzyką w wieku 7 lat, kiedy to śpiewał w warszawskim chórze chłopięcym "Lutnia". Ukończył Akademię Muzyczną im. F.Chopina w Warszawie na Wydziale Wychowania Muzycznego zdobywając wykształcenie w dziedzinie dyrygowania, komponowania, fletu prostego, klarnetu, fortepianu, nauczania muzyki, teorii muzyki. Od roku 1988 współpracuje jako flecista, śpiewak i kompozytor z czołowym polskim zespołem ARS NOVA. Z zespołem tym koncertował w całej Europie oraz dokonał wielu nagrań radiowych i płytowych. Współpracował również z Warszawską Operą Kameralną i Operą Narodową w Warszawie wykonując solowe partie instrumentalne m.in w operze Krzysztofa Pendereckiego "Czarna Maska". Wykonywał jako solista utwory wspólczesne na flecie prostym.
Krzysztof Owczynik założył w roku 1999 wydawnictwo nutowe i spółkę muzyczną TRAVERS która wydaje utwory kompozytorów współczesnych. W jego dorobku kompozytorskim znajdują się utwory fortepianowe, chóralne i kameralne. W roku 1995 otrzymał na konkursie kompozytorskim "Spazi Sonori" we Włoszech nagrodę "Kamerton" za utwór "Cradle Song". Na zamówienie sławnego polskiego śpiewaka Andrzeja Hiolskiego opracował na zespół instrumentalny kolędy polskie, pieśni F. Chopina, St. Moniuszki oraz skomponował współczesne impresje muzyczne na temat melodii Oskara Kolberga.

Krzysztof Owczynik

Krzysztof Owczynik

Joanna Nogal

Joanna Nogal

Joanna Nogal

Joanna Nogal - skrzypaczka, fidelistka, dyrygentka. W 1979 roku ukończyła studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wychowania Muzycznego. Joanna Nogal - skrzypaczka, fidelistka, dyrygentka Po studiach była nauczycielką gry na skrzypcach w Państwowej Szkole Muzycznej przy ul. Namysłowskiej w Warszawie. Początkowo interesowała ją lekka muza. Pracowała na Bliskim Wschodzie, Francji, Finlandii, Stanach Zjednoczonych śpiewając i grając standardy rozrywkowe na skrzypcach. Współpracowała między innymi z klarnecistą i saksofonistą Juliuszem Skowrońskim, gitarzystą Januszem Popławskim.Od 1.10.1991 r. jest członkinią-fidelistką zespołu Ars Nova, z którym koncertuje w kraju i zagranicą oraz bierze udział w nagraniach płytowych, radiowych i telewizyjnych.

Współpracuje z Zespołem Polskim Marii Pomianowskiej, Orkiestrą Złotego Wieku. Prowadzi zajęcia muzyczne i muzykoterapeutyczne w Domu Kombatanta w Warszawie. Joanna Nogal jest od roku 2000 działaczką Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej-Oddziału w Warszawie, pęłniąc zaszczytną funkcję Skarbnika Zarządu. Jest ona również współorganizatorką Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie.

Paweł Zalewski

Paweł Zalewski gra na violi da gamba. Studiował u Marcina Zalewskiego, Petra Wagnera i Kazimierza Pyzika. Doskonalił się również na kursach mistrzowskich i lekcjach prywatnych z takimi profesorami jak: M. Caudle, B. Hoffman, J. ter Linden, J. Manson, J. Meder, P. Pandolfo. Paweł Zalewski Paweł Zalewski współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej (m.in. Canor Anticus, Ars Cantus, Capella Cracoviensis, Concerto Pollacco, Narol Baroque, Orkiestrą Złotego Wieku, Sabionetta). Występował z tymi zespołami na festiwalach i koncertach w Polsce i w Europie (Cypr, Czechy, Grecja, Niemcy). Wziął udział w nagraniu czterech płyt z muzyką dawną. Oprócz gry na violi da gamba Paweł Zalewski zajmuje się innymi gatunkami muzyki. Jako gitarzysta, gambista, wokalista i kompozytor wziął udział w nagraniu dwóch płyt z muzyką rozrywkową, a także skomponował muzykę do filmu dokumentalnego i reklamy.

Paweł Zalewski

Paweł Zalewski

 



z